آموزش استفاده از Device Manager برای عیب یابی ویندوز

Device Manager برای عیب یابی ویندوز ابزار مهمی است.Device Manager می توانند درایوها و سخت افزارهایی که مشکل دارند را غیرفعال ,حذف ,بروزسانی کند .

شما باید برای عیب یابی سخت افزار کامپیوتر و مدیریت درایورها از Device Managerاستفاده کنید.دراینجا چگونگی استفاده از درایور منجر به شما آموزش خواهیم داد.

ورود به Device Manager

برای ورود به درایور منجر دکمهWindows Key + R فشار دهید و پنجره run ظاهر می شود و داخل آن پنجره devmgmt.msc  را تایپ  و اینتر را بزنید.

open-device-manager-command

 

در ویندوز 8 می توانید راست کلیک کرده در گوشه پایین سمت چپ Device Manager را انتخاب کنید و همچنین می توانید در ویندوز7 کنترل پنل ویندوز را باز کرده و آیکون Device Managerرا پیداکرده را وارد شوید.

مشاهده سخت افزار های نصب شده

به طور پیش فرض اطلاعات سخت افزاری که در درایور منجر است طبقه بندی شده اند.در درایور منجر اطلاعاتی نظیر نرم افزار های نصب شده سخت افزار,و حتی مدل CPU,کارت گرافیت,مادربورد,دی وی دی رایتر,هاردیسک و دیگر بدست آورید.

device-manager-devices-list

توجه داشته باشید که برخی از اطلاعات سخت افزار ها در این لیست به صورت پیش فرض ظاهر می شود.شما می توانید با کلیک کردن گزینه Show hidden devicesاطلاعات مخفی سخت افزار را مشاهده کنید.

non-plug and play drivers انواع درایورهای نصب شده در سیستم را نمایش می دهد.

device-manager-show-hidden-devices

ویندوز انواع خاصی ازسخت افزار های مخفی نمایش نمی دهد، حتی زمانی که شما قادر به نمایش گزینه Show hidden devices باشید. Ghosted مانند سخت افزار USB که به کامپیوتر شما وصل نشده است که نمی خواهد در لیست ظاهر شود.برای دیدن آنها برروی ویندوز7 ,ویستا,ایکس پی Device Manager را در حالت خاص راه اندازی کنید.

Command Prompt را باز کنید و دستور زیر را وارد کنید:

set devmgr_show_nonpresent_devices=1

start devmgmt.msc

Device Manager باز می شود و تمام سخت ازفار های پنهان زمانی که شما انتخاب می کنید از طریق Show hidden devices قابل نمایش است.شما می توانید این ترفند برای حذف درایورهای مرتبط با قدیمی، سخت افزار خود قطع شده  را استفاده کنید.این قابلیت مخفی در ویندوز8 حذف شده است.همچون مشاهده ghosted در درایور منجرامکان پذیر است.

show-unconnected-hidden-devices-in-device-manager

شناسایی درایور هایی که به درستی کار نمی کند

برای شناسایی درایورهایی که خوب کار نمی کند یک مثلث زرد رنگ علامت تعجب روی آیکون درایور نمایش می دهد.

yellow-triangle-in-device-manager

بر روی ایکون علامت تعجب راست کلیک کرده و گزینه Properties را انتخاب کنید.در این گزینه اطلاعات مربوط به مشکلات درایور را نشان می دهد و در تب driver می توانید یک داریور جدید نصب کنید.

device-status-problem-in-device-manager

غیر فعال کردن درایور

شما می توانید از درایور منجر درایور انتخابی را غیرفعال کنید.مثلا می خواهید صدای بوق مزاحم از بلند گو می آید را حذف کنید.

برای غیرفعال کردن درایور به بخش non-plug and play drivers بروید و آیکون Beep که صدای بوق بلندگو کامپیوتر می آید را راست کلیک کنید و گزینه Properties را انتخاب کنید.beep-driver-properties

پنجره Beep Properties بالا می آید و در تب driver در پایین بخش Startup را غیرفعال ( disable) کنید.

disable-system-beep-in-device-manager

این تنظیمات ویندوز, ممکن است یک بوق در حالی که بوت کردن را بشنود. این ویژگی عیب یابی است که اجازه می دهد تا مادربرد خود را به بوق شما اگر مشکلات رخ می دهد است.

مدیریت Device Manager بر روی درایور ها

در پنجره زیر شامل اصلاعات و تنظیمات سخت افزار خاص را نشان می دهد .

تنظیمات درایور که بیشتر برای عیب یابی مهم هستند . پس از راست کلیک کردن بر روی یک سخت افزار و انتخاب Properties، روی زبانه Driver را کلیک کنید. شما اطلاعات مربوط به درایور نصب شده و دکمه برای کنترل آن پیدا می کنید.

  • Driver Details: نمایش جزئیات بیشتر محل دقیق فایل داریور که در سیستم شما استفاده می شود به این گزینه نیاز ندارید.
  • Update Driver: در این حالت به ویندوز اجازه می دهد که به صورت آنلاین درایور ها را به روز کند. ممکنه درایور شما ورژن قدیمی باشد و برای ارتقا به ورژن بالاتر داریور ها را به روز کنید.
  • Roll Back Driver: اگر شما درایور رو به روز کردید و به سخت افزار هماهنگی ندارد و خوب کار نمی کند و با این روش می توانید درایور ها به عقب ببرید و همون درایور قدیمی روی سخت افزار شما کار کند.
  • Disable: دراین روش می توانید درایور ها را غیرفعال کنید.
  • Uninstall: در این روش شما می خواهید درایورهای قدیمی را پاک کنید و درایور جدید را نصب کنید و ممکنه با این روش کامپیوتر شما ریستارت شود.

device-manager-driver-properties

 

منبع:howtogeek

درباره‌ رایموند

۶ نظر

  1. در ویندوز ۱۰ فرق داره با ویندوز ۸٫۱ من پیدا نکردم تو گزینه ها !!!!!

  2. سلام ، یه مشکل دارم در قسمت Device Manager — system devices —virtual usb multikey کنار virtual usb multikey یه ایکون مثلث با علامت تعجب هست که نشون میده نصب نشده . میشه راهنمایی کنید که این مشکل چه جور برطرف میشه؟

  3. عالی بود خیلی خوب بود.به وبلاگ ما هم سر بزنید
    http://1tapc.blogfa.com

  4. دادا
    مطلب قشنگی نوشته بودی ! جالب بود بعضی جاهاش !

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*